...thoughts of 'Kami'

++ The Chronicles ++

Friday, August 31, 2007

Happy Independence Day!

Happy 50th Independence Day! Merdeka! Merdeka! Merdeka! (follow Tunku style aaa) Proud to be Malaysian. hehehe. patriotik plak memalam ni.31st August 2007. yer selepas 50 tahun our beloved Malaysia merdeka. a lot achievements aaa. how about us? merdekakah kita ni? merdeka ni banyak maknanya. bukan setakat merdeka penjajah je kan. macam aku, nih haa sekarang bukan time merdeka. maklumle dah start BP2008-2010. malam2 macam nih dokle ngadap laptop buat kerja. buat kata abah aku, sama je kat ofis ke pejabat ke.tuhla kejenye.macam tuh baik takyah balik umah. aku buat tk dengo je. nak wat camne dh mmg byk keje. aku plak skang macam homesick. tak balik umah tak senang hati. isk isk isk. tapi keje ni untuk siapa lagi? untuk TM merintis kemungkinan gak. TM yang banyak berjasa bukan jek pada aku tapi pada sumer rakyat Malaysia. tapi tuhla. tataula bila ni semua nak berakhir. huk huk. nk jadi bes nye, dahle banyak keje yg mmg banyak, PC/notebook aku plak kene worm. sudahnya 2-3 hari ni dok jadi IT technician. worm jahat ni dalam bahasa IT nye dipanggil W32vb.fw and W32 vb.a.
memula pc aku yg kena dulu. bila aku backup kan all my files kat notebook, notebook plak berjangkit.adusssss..tensen!bile aku check kat Google dia kata low threat. tapi nak curenye punyele hampeh. worm ni antaranya dia disable task manager, locked all hidden files, slowkan pc and kat IE ada tulis XXX-Hacked by 1byte {No Virus No Work No Money}. dia merebak melalui removable storage/ drive. tataula siapa yg telah melakukan kekejaman dengans engaja atau tidak sengaja menggunakan removable drive mereka sehingga berjangkit worm ni kat pc aku.huhuhu. aku reformat pc/notebook aku more than 10 times. sebab bila dh format clean sumer, copy jek backup file tetiba adee blk. kat IE dan tulis hacked tuh balik. manela tak sakit jiwa. buat backup files, copy backup files, delete backup files tah berapa kali tak ingat, turn off system restore, install segala anti virus/anti spyware yg available kat mesia mahupun kat dunia. aku scan pc lebih 100 kali. aku restart safe mode, masuk system registry, delete apa yg aku rasa patut (hehe) sampai tetiba gelap terus dah pc aku tu.sebab aku main delete je apa yang aku rasa patut kan.hahaha.
dan tetapi akhirnya selepas 53 jam aku buat semua menda kat atas akhirnya berjaya gak. siang tadi aku rescan sume documents. aku format semua external drive. habis 120GB movie/tvseries aku yg dload dpd torrent. mmg 'virus-virus benci' betul. tapi nak kasitahu yg besnya, NOD32, AVG, Symantec, Kaspersky, Panda, Spyware Doctor, Adaware, Spybot and Anti Hacking (to name a few) semua dapat detect and certain infected files deleted. Cuma yg hidden file been locked jek yg tk dpt diaccess dan di delete. yg TM pakai Trend Micro sihat walafiat macam takde apa2. tak detect apa2 langsung. comel je kata no virus, infection detected. tah hapa2 la.mmg dugaan betul. punyela susah nak recover balik semua files. there were yg tk dpt recover. on emails, habis sumer satu unit aku mintak refwdkan balik email2. blom masuk sumer emails dalam personal folder. mmg tension. rasa nak hentak2 jek kepala org yg buat worm2 macam ni. demotivated aku nak wat keje. dahle mmg kejenye melambak2. argghhh!! org IT plak bile aku lodge report tak datang2. camne tuh? org opis aku advice suruh thro
ugh bos je. tapi macam malas. wat pe la nak involve boss hal2 macam ni. deorg la kene efficient buat keje. dah mmg keje deorg betul/repair pc. dahle tak jaga network bebetul. punyela banyak virus2 benci ni. aku mmg memula macam dh pasrah je. tapi alhamdulillah la. ok gak akhirnya.legala sket. cumanya notebook jek yg blom. belasah jekla. nak wat camne kan.tapi notebook pun kene gak repair before 10 Sept. sebab nak guna untuk Pre-Challenge Session nanti.
tuh pasal PC/Notebook kena virus. belum lg pasal kerenah2 org yang buat BP ni. macam2 la gayanya.takmola citer kat sini.karang macam mengumpat deorg plak.walaupun sebenarnya aku dh mengumpat org IT pun kat atas tadi. hehehe.tahla.kadang2 rasa macam tak tahan dah. tapi kadang2 macam dah immune je.dah takde perasaan dah.lantakla. :D. okehla.nk nyambung keje. karang lagi lambat aku tido. so kat bawah nihla mini work station aku kt umah.
kat sinila antara banyak masa dalam 24 jam aku dihabiskan selain dpd kat hospital (tgk nenek aku sakit, ni nnt cerita :( ), office work station and 4-12-4 :|. sampai bila nak merdeka dpd semua ni? sesungguhnya DIA lebih tahu. ;) .aku akan terus berdoa dan berusaha. moga DIA suluhkan sinarr dan harapan.nnt aku upload gambo worksattion kat opis plak ok.situ lagi kene tidy up sket before amik gambar. bile time2 skrg tak nampak meja dah. penuh kertas keliling .tapi tataula bile. sbb kalau kat opis mmg tak dan le aku nak tulis blog mahupun membaca blog. nih kat umah le baru dapat.oh ye! sebelum abes, nih ada lagu patriotik yang paling disukai oleh housemate aku. bersemangat deorg nyanyi.hapal lirik tu.adusss..takpe, aku pun kene hapal gak. baru bleh join deorg nyanyi. deqno n momay, watch out aa..lepas aku hapal, aku nyanyi lebih soprano dpd korang.hahaha. aku upload dua. "Nyalakan Tekad" n "Dirgahayu Tanahairku". yg deorg suka tu Nyalakan Tekad. wokeh Selamat Merdeka semua! Malaysia ku gemilang!


Nyalakan Tekad


Dirgahayu Tanahairku