...thoughts of 'Kami'

++ The Chronicles ++

Monday, September 22, 2008

Remang Harum Jasmin yang ini..

Semalam, bukan semalam yang satu malam,
Semalam yang mengiringi malam-malam yang indah
Untuk jiwa-jiwa yang sedar..

Hari ini, bukan sehari yang seliteral sehari
Aku bercanda lagi dengan malam-malam yang indah
Untuk jiwa-jiwa yang khabar

Lautan jiwa yang engkau hidangkan
Menepis mudah indah lampu-lampu kota yang berkerlipan
Yang Ingin mengiringi bintang kejora..

Malam-malammu menghamparkan sepenuh alam
keasyikan indah dalam kasih dan sedar
lalu aku lupa kasih disini
lalu aku lupa resah disini
lalu aku lupa kekalnya sementara ini

berjuta jiwa engkau simbahi dengan kasih dan seni
piala-piala engkau sediakan menanti pelayar-pelayar berpedoman
malah yang tak pernah mengerti seolah-olah mengerti
mentajalikan zahir yang setulus tak di paksa malah tak dimengerti
dimana menjauh shahwat ku selama ini?
Mengapa hilang secara tiba-tiba?

Jiwa apa yang ada pada mu?
Zarah apa yang engkau kandungi?
Cubalah engkau zahirkan dirimu
Aku ingin menyingkap apa ada pada mu
Seperti berjuta turun menghantar keramat
Memacak pagar-pagar kesedaran di jiwa-jiwa tak terpilih

Harumnya malam ini
Indahnya malam ini
Segarnya udara mu
Indahnya mentari mu
Berdesir merdunya dedaun dan angin mu

Apa ketemukah lagi aku dengan mu
Di interval yang lagi satu?

by Shahrir Ramli

salam semua. lama tak tulis.saya barangkali amat sibuk kot. :D .banyak gk sy nak update. esp. pasal gathering kita. tapi sajak ini perlu saya postkan dulu. kenapa? hehehe.sebab sajak yang ditulis pd 2006 nih adalah khas untuk melambangkan betapa mulianya Ramadhan buat kita. penulis nya pesan pada saya, sajak ini hanya boleh deberikan pada orang2 yang saya sayang je. maka itulah saya abadikan di sini. ok, selamat meneruskan ibadah puasa dan ibadah lain. saya akan cuba update dalam masa tak lama lagi wokeh..