...thoughts of 'Kami'

++ The Chronicles ++

Saturday, February 07, 2009

sabah post lagi..

February 6, 2009

"Banjir bah rumahku cekgu.." Itu lahh yg anak2 murid aku ckp sejak 2-3 hari lepas. Rumah cekgu tak banjir alhamdulillah.. kat sini kalau hujan lama camnih, mmg laa syurga budak-budak. Diorang dtg sekolah sumer bwk payung tapi still basah kuyup macam berkubang. Nak wat cane kan.. dah budak2. Kita cuma boleh jerit jer laa ingatkan, tapi macam tak bermakna jugak. Time2 banjir macam nih, tak ramai yang datang sekolah. Dalam satu kelas tuh, tak sampai 10 org yg datang. MMg tak boleh nak kua, especially yg tinggal di estet tuh. Kesian btol.. cekgu2 pon same gak. Ada jugak cekgu yg tinggal di bandar sandakan yg tak sampai ke sekolah kalau ujan lebat sbb banjir atau tanah runtuh. So sunyi aa sekolah tuh kalau waktu banjir. Hari ni adalah hari paling ramai tak datang, budak2 prasekolah pon tak sampai 20 org yg dtg drpd 50 org. Yang bes nye waktu2 camnih, aku pegi sekolah pakai selipar jer.. bawak jer kasut masuk dalam beg. Mmg hari ni air naik paling tinggi sampai padang sekolah aku dah jadik swimming pool dah. Kat tepi2 jalan tuh, ade je org letak pukat kat dalam ladang kelapa sawit yg banjir. Yg kelakar nyer siap ader yg berenang-renang dengan pelampung lak tuh. Kalau budak2 tak heran laa sgt aku, nih org tua.. ntah hape2 ntah.. mungkin nak mengisi masa lapang sementara nak tunggu pukat diorang tuh kot.

Rancangan aku nak ke bandar sandakan hari nih pon tergendala. Kesian pulak kat si ayeen ngan si pian.. diorang mintak menu pra ngan contoh RPH daripada aku. Tak dapat laa aku nak memberinye sbb jalan ke bandar di tutup. Sori aa geng.. minggu depan insyaAllah aku dtg. Si ayeen ngan si pian tuh ngajar di pulau, kelas pra baru bukak pulak tuh. Banyak laa bende yg diorang kene settle kan. Aku bantu laa mana yg boleh. Kesian ngan diorang, kalau nak ke bandar kene naik bot dalam sejam. Kelas pra pon kelas yg tak siap.. terpaksa memikir caner nak menyempurnakan kelas diorang tuh..

Hmm.. ape lah yg aku nak buat weekend nih ekk? selain makan dan tido. Tapi bagus jugak hujan, takde laa kua duit aku kalau ke bandar :D. So.. dok laa diam2 kat umah. Seb baik laa jugak ade TV ngan internet nih. Takde laa kebuhsanan aku di rumah. Kalau busan sgt aku turun aa kat umah tuan umah aku tuh main ngan kucing dia..

Ok laa sume.. sampai berjumpa lagi.. assalamualaikum

Ps: kalau nak tgk gambar gi la Face Book aku