...thoughts of 'Kami'

++ The Chronicles ++

Saturday, May 14, 2005

Satu kisah hari ini...

Malam semalam aku menonton cerita "Tentang Dia" di salah satu pusat membeli-belah yang dikenali ramai bersama 2 orang temanku... sudah lama tidak menonton pada waktu malam sebegitu... namun, bukan tempat menonton yang aku ingin ulaskan di sini.. apa yang ditonton sebenarnya yang mencuit hatiku...

Kisah "Tentang Dia" bagi aku secara keseluruhan lebih berkaitan dengan sesuatu bergelar "kehilangan"... kehilangan tanpa rela lantaran pengkhianatan di dalam cinta dan juga persahabatan... betapa kehilangan itu amat menyakitkan.. ianya telah digambarkan di dalam cerita ini... kehilangan itu membuatkan si gadis hilang arah dan tumpuan dalam hidupnya... hilang teman, hilang kekasih, hilanglah senyum tawa, dan baginya hilanglah segalanya... tiada lagi yang bergelar bahagia, tiada lagi yang menaruh harapan... yang tinggal hanyalah derita... tiada lagi ruang buat insan lain kerna baginya semua itu bakal mengundang pengkhianatan cuma..

Kehadiran insan yang turut pernah merasai kehilangan menjadi pengubat kesepian.. bagi diri si gadis... dia merasakan dia tidak keseorangan.. dia punya teman yang pada fikirannya akan memahami jiwa deritanya.... namun bahagia sekejap cuma... jodoh, ajal, pertemuan.. sekian lama telah dimaklumi, semuanya terletak di tangan Tuhan.. lantas sekali lagi kehilangan melanda dirinya.. dia sekali lagi kehilangan.. kehilangan insan yang dirasakan akan mengubat kesepiannya.. insan yang turut pernah merasakan kehilangan sepertinya... namun.. kuasa-Nya mengatasi segalanya... teman barunya punya umur nan singkat di dunia ini...

"aku kehilangan sekali lagi insan yang kukasihi".. itulah rintihan si gadis.. yeah.. sayu skali tatkala melihat situasi itu.. betapa kesedihan itu ibarat tidak berpenghujung...

bagi pendapat aku di sini.. kisah ini hanyalah salah satu kisah yang sering berlaku di dunia masa kini.. kekecewaan yang amat akibat pengkhianatan, kecurangan, ketidaksetiaan dalam hubungan cinta dan persahabatan... rata-rata kini manusia sering mengejar sesuatu untuk kepentingan diri mereka sendiri... mereka suka mengecewakan dan mempergunakan insan-insan yang bergantung dengan mereka... mempergunakan kepercayaan? kejam sekali..

aku susah nak percaya kat orang.. tapi bila aku dah percaya kat seseorang tu.. itu bermaksud aku benar-benar percayakannya... dan bila kepercayaan itu dikhianati, sukar bagi orang itu untuk mendapatkan kepercayaan aku kembali.. hati ini terlalu rapuh untuk dilukai lagi.. huhuuhuh...