...thoughts of 'Kami'

++ The Chronicles ++

Monday, March 07, 2005

Gathering II - ponat den!!!

hehehe... jgn ler terkezut ngan tajuk tuh.. nak citer jek gathering nih.. nih sebeno nyeh gathering family plak... heheh... penat.. penat.. 2-3 kali lagi penat dr gather2 ngan kengkawan.. yg nih sebeno nyeh kenduri akak sedara aku menikah ari sabtu malam ari tuh.. refer la post2 aku terdahulu keyh...

hari jumaat - bergegas pulang dr ofis utk ke pudu sbb tiket tak beli lagi.. tup tup sampai kat sana skali ngan yangg.. minta yangg jagakan beg.. gi beli tiket - dapat bas kol 11.. bas lain sumer abih dah.. huhuh... so tunggu punya tunggu, tak dapat gak naik bas lagi awai, yangg dah naik bas dier dulu.. aku plak balik sat ke ofis (tinggal beg kat kedai simpan beg) sbb baru teringat ada brg tertinggal.. pastu.. kebetulan farahsu, alina & deqno ader kat ofis menara.. minta derang tolong antarkan ke pudu.. thanks gals.. aku mmg penat nak menapak dah time tuh..

naik2 jek bas, tak sempat sampai tol jln duta aku dah "pengsan".. penat giler.. tapi sepanjang perjalanan aku tak tido lena sgt sbb driver tuh bawak laju, tapi tetiba dier berenti kejap tepi jalan.. tak tau pasal aper.. ader la 3-4 kali dier berenti kejap.. pastu jalan balik.. tgh mamai time tuh malas nak pk aper2.. jgn dier langgar aper2 dah.. huhuh... by 1.30 dah sampai ipoh, pakcik amik kat bus station medan gopeng, kol 2 dah sampai umah makcik aku.. salin baju, terus tido - tak larat dah nak balik umah sendirik...

pagi sabtu tuh, bgn tido, lepas solat subuh terus dikerah buat kerja.. memula diarahkan utk prepare brg utk buat breakfast (bihun goreng) kat umah aku, nanti mak masak - mak nak gi pasar + anta adik ke driving school.... tetiba pakcik panggil mintak tolong dirikan khemah ngan dier.. adei.. pk sbb tade org jek (org lelaki yg ada pakcik aku ngan hubby akak sedara aku jek).. so aku tinggal kejap keje2 lain + rasa ngantuk, mamai, penat sumer la.. abih pasang 2 khemah, ingat kejap je ler, skali mak dah sampai dlm 9 lebey, brg2 dier nak memasak tak siap lagi! bihun aper pon tak rendam... aku series terlupa nak rendam bihun + tak larat nak balik umah time tuh.. apa lagi kena sembur la.. cepat2 siapkan keje2 akhir dirikan khemah tuh.. pehtu berlari plak balik ke umah.. mak diam je time tuh.. aku pon buat ler aper2 yg patut.. siang sayur, basuh2 apa yg patut.. prepare sumer kasik ready dier nak masak jek.. selesai tuh dlm kol 10.. baru mak nak bersuara.. huhu.. lega.. pehtu dah abih sumer keje2 ngemas dapur... makanan pass kat org lain anta umah makcik sbb org lain sumer ader kat sana.. then.. baru sempat nak mandi sumer.. lepas mandi berkejar plak gi umah makcik nak breakfast.. lapa perut aku mlm tu mkn buah ngan air milo jek..

lepas brekafast.. masuk dapur makcik aku pulak. tgk2 apa yg nak dibuat.. time nih org2 yg ada 2 lelaki (spt yg disebut di atas) dan 7 org pomwan (aku, mak aku, sorang kakak dan sorang adik mak aku, akak sedara, pengantin & kwn pengantin).. tgh ari sket tambah 2 org - abah aku yg baru dtg dr taiping bwk brg2 nak memasak dier + adik aku yg dah balik dr driving school dier..

start buat keje2 penyediaan utk memasak kenduri utk mlm tuh - kupas bawang, siang udang, potong daging, basuh ikan dsb. menu utk mlm tu - nasi putih, ikan talapia bakar + air asam, daging masak taucu, pajeri nenas dan udang masak tomato (resepi khas abah aku).. pastu abah aku nak gi pasar sekali lagi, aku pesan beli brg2 nak wat agar2-puding-aper-ntah-nama-dier.. pastu sambil tuh terus goreng daging utk lunch, masak nasi sumer.. kat dapur ader 2-3 org jek memasak utk lunch.. ader lagi jiran makcik aku dtg masak taucu daging ngan pajeri nenas kat luar umah.. yg lain2 buat keje2 hiasan umah, bilik pengantin, pintu gerbang, pelamin, angkat kerusi meja dsb. lunch kol 3.30 ptg baru siap.. huhuhu... tau tau la pasal apa lambat.. hehehe...

petang tuh, nak asar, sumer org2/jiran2 yg tolong2 masak balik.. org2 yg sama disebutkan sebelum ini shj yg tinggal.. pastu, prepare lak brg utk 2 masakan yg lain - ikan bakar + air asam & udang masak tomato.. time nih agar2-puding-aper-ntah-nama-dier aku tuh dah siap.. kipas2kan dier.. dah keras terus masuk peti ais.. huhu.. sib baik makcik aku ader peti ais beso.. huhuhuh.. peram2 ikan + tolong2 abah prepare barang2 dier (plus berlari balik umah aku amik periuk besar nak masak udang).. hahaha.. mmg marathon la aku hari tu.. ke hulu ke hilir.. dah la panas.. huhuhu... pastu petang tuh task terakhir seblom aku balik umah nak mandi + solat + siap2 utk kenduri mlm tuh - abah aku suh kira udang (udang beso) sbb dier nak bajet nak jamu nanti letak baper eko.. nanti tak cukup susah la plak..

balik jek umah.. aku terus gi mandi, solat sumer.. time tuh dah 6.30 ptg.. selesai urusan kendiri, aku baring sat.. fuhhh... baru ler terasa sengal satu badan.. kaki aku dah sakit tak kira dah la.. tunggu maghrib.. solat jama' maghrib isya' sesiap... pastu siap2 pakai baju.. berlari balik ke umah makcik aku .. (sib baik dekat jek umah makcik aku.. selang 4-5 buah umah jek ngan umah aku.. )

dah malam... start bakar ikan.. nikah kat masjid lepas isya', so betul2 lepas isya' tuh kitorang dah start menghidang.. sekali rupa2nya pihak lelaki tak sampai lagi kat masjid.. dekat kol 9.30 mlm baru nak sampai.. kol 10 lebey sampai umah makcik aku.. makan time!!! fuh.. time nih letih gak. sbb tukang hidang nyeh 4-5 org jek.. hahahahah... first course - mkn nasi + lauk2 nyeh, second course - makan bubur jagung + kuih muih lain2 (masak/beli/org kasik)..

dah abihs umer.. derang balik dalam kol 11 lebey.. start plak Ops "Kemas".. pakcik aku la chief dier.. pakcik aku nih polis, buat keje cepat jek.. kira kalu dier takde mmg tak jadi aah sumer keje.. kemas2 pinggan mangkuk, basuh pinggan sumer, terap2 depan umah.. angkut periuk belanga sumer basuh.. pukul 12.45 pagi siap sumer... aku dah kiok awai2.. kaki dah sengal2.. tp pk esok nak balik.. menapak gak aa balik umah... kang tak tido kat umah sendirik mak kecik ati plak.. balik jek terus salin baju + bummmm... tido tak hingat aper dah...

esok pepagi mak gerak solat subuh.. pehtu nak sambung tido balik, mak pesan kalu nak balik kl ikut pakcik aku siap cecepat, derang nak balik kl awal2 pagi.. huhuuh.. nak menangis aku rasa.. penat seyh aku nak tido!! pastu mak ngan abah aku gi sambung wat umah baru kitorang.. kitorang tiga beradik tido kat umah (baguih punya anak!).. dalam kol 9 aku terjaga.. baru la nak pi mandi siap beg packing sumer.. style aku.. bersiap cepat jek.. kol 10 aku dah terpacak depan umah makcik aku.. tgk yg nak balik tuh aku antara yg terawal la siap.. apo la.. pehtu aku breakfast dan packing2 makanan nak bawak balik kat dak2 umah aku.. last skali kol 12 baru gerak... hahahahahaha

sampai kl dalam kol 4.. byk singgah2 - umah pakcik aku kat tambun la, pastu singgah solat zohor la.. dan macam2 lagi.. aku terus dihantar ke umah.. huhuh.. sampai jek umah.. tingat makanan utk kawan2 tertinggal.. balik umah salin baju, turun terus gi umah makcik aku.. (aku sampai dulu umah dier, dier singgah kedai beli brg).. pastu tunggu dinner kat umah dier.. kol 9 .15 aku balik, singgah stesen minyak isi minyak kete, sampai umah kol 10 - terus tgk Tru Callin! abih tuh.. baring2 lepak2 tgk citer 3 abdul sambil sembang2 citer2 ngan bebudak nih.. sedo2 aku dah terlelap.. tetiba saper ntah momei kot kejut suh masuk tido dlm bilik.. masuk bilik bentang sumer terus tido sampai pagi..

pagi tadi series tak larat giler nak bangun.. kepala pening2, rasa cam nak demam sumer.. huhuhu... tapi berjaya gak sampai opis.. dapat bertahan sampai lunch.. gi beli makan tapau.. kol 2.30 dah pening2 tersengguk2 depan pc.. adei.. tak tahan!!! masuk bilik kecik aka surau opis aku, terus baring.. set kat enpon setengah jam jek.. kol 4 baru terjaga!!! hahahahahha.... sori sumer.. nanti pehni aku kaver keje balik.. series tak larat.. silap ari bulan aku pengsan kang susah plak.. huhuhu....

skang nih rasa segar sket.. aku nak balik dah.. nak pi cari aper nak makan mlm nih.. hurm... pasar malam aa malam nih... ok ok. nak balik la.. kang nak pilih2 makanan lagi.. dah maghrib.. adei.. mlm ni ader citer NCIS ngan Texas la plak.. tak bley tidoq awai.. takper la.. tidoq sat lepas maghrib sampai kol 9.30.. huhuh.. oraits.. nak b alik dulu.. bubyes sumer... minggu nih nak balik ipoh lagi.. kenduri kawen nyeh pulak.. kali ni aku balik lagi awai.. ari kamis mlm dah balik ipoh.. isnin baru balik kl... huhuh.. sakan sakan... :))

----------------------------------------------------

My Memory (Ryu) - OST Winter Sonata

My memory...
Mo duki yoke yo ke song ga...
Nan dreka me na...
Ha cucha gen niye to poyi ne yo...
(My memory...
I remember every second of it...
Even for trivial things, if I close my eyes,
I can still see them)

You're far away...
Ta ur sur wong nen wusei...
Sara nan tanun manito...
Kidarin tanun maido hacimo tako...
(You're far away...
I couldn't tell you that...
I am still in love with you,
still waiting for you)

Congmai mui laicu ki dayi roke...
Tashiman ner churu, Sengga cocha mote soto...
Achi ner sara ne...
Yo che radu negego bekaike...
I wanna love you forever...
Nuchin yana tana...
Hidoke nawa hanke...
yowonyi...
(It is not even in my dream that...
I thought we could meet again like this...
Therefore, I have to be frank with you:
I am still in love with you
I wanna love you forever
If, it is not too late for our fate,
I wish I could stay with you forever....)

Hore tonga...
Ke dandayega sone...
Maneshi tanun lado...
Ajemo yeyi sodo...
Sarayi socho...
(For a long time,
you have been alive in my heart...
No matter how long we have parted,
no matter how far you are,
you are always in my heart)

Congmai mui laicu ki dayi roke...
Tashiman ner churu,
Sengga cocha mote soto...
Achi ner sara ne...
Yo che radu negego bekaike...
I wanna love you forever...
Nuchin yana tana...
Hidoke nawa hanke...
yowonyi...
(It is not even in my dream that...
I thought we could meet again like this...
Therefore, I have to be frank with you:
I am still in love with you...
I wanna love you forever...
If, it is not too late for our fate,
I wish I could stay with you forever....)

(Source: http://geocities.com/lovewintersonata/indeks.html )